2) هورمون های مردانه :
نوشته شده توسط : iran find

دلایل ریز مو

 2) هورمون های مردانه :

هورمون ها مولکول های شيمییي قدرتمندی هستندکه به مقادير بسيار اندک توسط غدد بدن (مانند غده تيروئيد، تخمدان ها و غيره) بداخل جريان خون ترشح شده و بر بافت های دوردست (وگاهی همه بدن) اثر می کنند.
هورمون های مردانه را بطورکلی آندروژن (Androgen) می نامند و تستوسترون (Testosterone) يکی ازآندروژن ها است. آندروژن ها دارای اثرات قوی مردانه سازی (Masculinizing effects) بوده و عمدتاً توسط بيضه ها در زمان بلوغ در مردان ترشح می شوند.(خانه مو در اصفهان)

بسياری از تغییراتی که در زمان بلوغ درآقايان رخ می دهد از قبيل کلفت شدن صدا، رشد موهای صورت، بوی خاص بدن و تغییرات عضلانی ناشی از وجود آندروژن ها بوده و همين هورمون ها نيز مسئول بوجودآمدن طاسی با طرح مردانه و نيز بيماری جوش غرور جوانی (آکنه) می باشند.

بايستی متذکر شدکه علاوه بر بيضه ها درآقايان، غددآدرنال (فوق کليوی) که در بالای کليه ها قرار دارند در هر دو جنس مرد و زن آندروژن ها را ترشح و وارد جريان خون می نمايند. در خانم ها تخمدان ها نيز مسئول ترشح يکسری هورمون ها هستندکه بر رشد موها اثر دارند.(پیوند مو در اصفهان)

ارتباط بين بيضه ها و طاسی باطرح مردانه از قرن ها پيش مشخص بوده است. درجوامع شرقی که پادشاهان دارای حرمسرا بوده اند نگهبانان اين مکان ها را اخته می کردند و ملاحظه می شدکه آنها دچار طاسی نمی شوند. در اوايل قرن بيستم بيماران روانی را اخته می کردند و معتقد بودندکه کاهش هورمون های جنسی اثرات بهبود دهنده ای برآنان دارد و در همين راستا روانپزشکان متوجه عدم بروز طاسی در اين افراد شدند.

در دوقلوهای مشابه که يکی دارای بيماری روانی بوده و اخته شده و ديگری سالم بود فقط قل سالم دچار طاسی با طرح مردانه شده و بيمار اخته شده سری پر از مو داشت. يکی از روانپزشکان برای تییدنقش تستوسترون در اين مسئله به قل اخته شده اين هورمون را تزريق نمود و ملاحظه کردکه او بتدريج موهای سرش را از دست داد و با قطع تستوسترون ريزش موها آهسته يا متوقف شد ولی هيچگاه موهای پرپشت قبلی درفرد دوباره بوجود نيامدند يعنی تستوسترون فرآيند طاسی با طرح مردانه را در فردآغاز کرده ولی قطع آن اين روند را معکوس ننموده (يعنی دوباره موها در نمی آيند) و فقط آنرا کند يا حداکثر متوقف می کند.(متخصص کاشت مو در اصفهان)
درحال حاضرمعتقدندکه هورمون تستوسترون توسط آنزيم 5-آلفا رداکتاز تبديل به دی هيدروتستوسترون (DHT) شده واين ماده پس از اتصال به گيرنده های اختصاصی که بر روی فوليکول های مو قرار دارند موجب يکسری فعل و انفعالات در فوليکول مو می گردد. از جمله اين تغییرات کاهش مدت زمان آناژن (مرحله رشد فعال فوليکول مو) و همچنين افزايش مدت زمان تلوژن (مرحله استراحت فوليکول مو) بوده و بدين ترتيب تحت اثرDHT فوليکول های مودر هرسيکل رشد بتدريج کوچکتر و ضعيف تر می شوند.

درآقايان فعاليت آنزيم 5-آلفا رداکتاز در مناطق دارای طاسی با طرح مردانه بيشتراست که مؤيد نقش اين آنزيم در بروز طاسی با طرح مردانه است. فعاليت اين آنزيم در خانم ها نصف آقايان است و در عوض فعاليت آنزيم آروماتاز درآنها بالا است و اين مطلب بخصوص در قسمت جلوی سرخانم ها مشاهده می گردد. دانشمندان معتقدندکه آنزيم آروماتاز از تشکيلDHT ممانعت نموده و بدين دليل است که طرح ريزش مو در خانم ها با آقايان دارای تفاوت هیی است.





:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: